Mazda představila nový prototyp dvourotorového rotačního motoru – jaká je jeho historie i budoucnost?

Značky Toyota, Subaru a Mazda společně uspořádaly tiskovou konferenci. Co tyto automobilky spojuje? Společný sen o tom, že i spalovací motory mohou splňovat neustále se zpřísňující emisní normy. Každá značka na této konferenci představila své řešení toho, jak tento problém řešit – a Mazda zde představila nový prototyp dvourotorového rotačního motoru. Mazda má s rotačním motorem dlouhou historii a jak nedávno ukázala hybridním vozem Mazda MX-30 R-EV, rozhodně se nehodlá rotačních motorů vzdát.

Historie Mazdy a rotačního motoru

Mazda získala licenci pro použití Wankelova rotačního motoru v roce 1961. Jednalo se o model německého inženýra Felixe Wankela, který nepotřeboval písty a válce. Díky rotoru tak mohl tento motor nabídnout minimální vibrace a hlučnost, nezabíral tolik místa a měl nižší hmotnost, což z něj dělalo ideálního kandidáta pro sportovní vozy, což ovšem vyžadovalo od Mazdy kompletně přepracovat koncept vozů, v nichž se měl Wankelův motor využít.

Úspěchy na poli motorsportu

Mazda nezahálela a už v roce 1964 představila model Mazda Cosmo Sport (110S). Do výroby šla v roce 1967 a jednalo se o první vůz s dvourotorovým motorem na světě. Byl to závodní model a už při svém prvním startu si zajistil 4. místo, v 84 hodinovém závodě Marathon de la Route. Byl to jen první úspěch z mnoha.

Rozmach a pád v 70. letech

Díky svým úspěchům na poli motorsportu se rotační motory ve vozech Mazdy rozšířily i do sériových vozů jako ikonických modelů Gran Turismo Luce R130 a Mazda Parkway. Na počátku 70. let byl rotační motor v srdci každého druhého vozu této automobilky. V ruce 1974 ovšem začal první ropný šok a kvůli velké spotřebě rotačních motorů oproti těm klasickým se ovšem nad rotačními motory začala stahovat temná mračna.

Souboj na výsluní modelů RX-7 a RX-8

Mazda ovšem nehodlala tento souboj prohrát a začala pracovat na projektu “Phoenix”, díky kterému by mohly rotační motory znovu vstát z popela jako bájný fénix. Hlavní důvod vysoké spotřeby rotačních motorů byla jejich samotná konstrukce a proto se cíl snížit jejich spotřebu zdál nemožný, ale Mazda to přesto dokázala a tak mohla světu představit v roce 1978 novou ikonu v podobě Mazdy RX-7, která se vyráběla až do roku 2003. Jejím nástupcem byl poté model Mazda RX-8, který se prodával v letech 2003-2012 a dosahoval neuvěřitelných 9000 otáček za minutu a výkonu 238 koní. Bohužel tento vůz byl v roce 2010 kvůli přísným normám vytlačen z Evropského trhu a zbytek světa brzy následoval.

Nová naděje pro Wankelův motor v hybridních vozech

Mazda ovšem nedávno dokázala, že tento boj o využití Wankelova motoru nechce prohrát. Během svého dlouhého boje ukázala, že rotační motor může též fungovat v bezemisním vodíkovém provozu, jako například v modelu Mazda RX-8 Hydrogen RE, který umožňoval přepínání mezi benzínovým a vodíkovým pohonem.

V roce 2023 ovšem Mazda přišla s dalším využitím Wankelova motoru – poprvé od roku 2012. V hybridním voze Mazda MX-30 R-EV je Wankelův motor využíván jako generátor elektrické energie. Vůz je tak poháněn elektrickým motorem, ovšem díky rotačnímu motoru je výrazně prodloužen jeho dojezd.

Tento koncept využití Wankelova motoru jako prodlužovač dojezdu Mazda představila už v roce 1970 a nyní ho můžeme plně vidět v akci. Více informací o tomto voze i případný kontaktní formulář pro zkušební jízdu najdete na kartě vozu Mazda MX-30 R-EV.

Nový prototyp dvoumotorového modelu

Oproti předchozím modelům v rotačním motorem je ovšem v tomto hybridním voze jen jeden rotor, zatímco historické vozy měly běžně dva nebo tři rotory, až na pár speciálních vozů s čtyřrotorovým modelem. Vypadá to, že přesně toto se ale Mazda chystá změnit. Představení nového dvourotorového motoru na konferenci dokazuje, že Mazda neustále hledá, jak by bylo možné tento koncept zlepšit.

Co přesně s tímto prototypem Mazda plánuje zatím nikdo neví, ovšem podle spekulací by se mohl objevit v nové generaci vozů Mazda MX-5, jak napovídá záhadný koncept Iconic SP. Kdoví, kam se přesně Wankel podívá, ale určitě je jasné, že Mazda má v plánu budoucnost, ve které by tento motor stále měl své místo.