Kia v roce 2022 v ČR zvýšila svůj podíl trhu na 5,3 %

Kia v roce 2023 slaví 30. výročí na českém trhu a do jubilejního roku vstupuje mimořádně úspěšně. V roce 2022 dosáhla korejská značka v České republice nových rekordů jak z hlediska prodeje nízkoemisních vozů, tak podílu na trhu. Navzdory pokračující se ekonomické recesi a poklesu českého trhu o 7,2 %, prodeje vozů Kia vzrostly o 4,3 % na 10 208 nových registrací. Značce se také podařilo dosáhnout tržního podílu 5,3 %, čímž překonala loňský rekord a upevnila si tak své postavení mezi pěti nejprodávanějšími značkami v České republice. V případě plně bateriových vozidel si Kia připsala 285% růst a tržní podíl 5,2 %. V roce 2022 tvořily nízkoemisní modely (HEV, PHEV, BEV) dokonce 6,8 % prodejů Kia (+195,8 %).

 

„Už druhý rok po sobě se nám podařilo posunout laťku o kus výš a já tak mohu prohlásit, že jsme i v roce 2022 dosáhli historicky nejlepších výsledků jak v prodeji nízkoemisních vozů, tak podílu na trhu. Vnímám to jako ještě větší úspěch v době, kdy jsme čelili nejvyšší míře inflace za desítky let a trh s osobními automobily obecně klesal,“ zdůraznil Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech a dodává: „na loňský úspěch chceme navázat i v roce 2023, kdy oslavujeme 30 let na českém trhu. S naší širokou nabídkou modelů jsme na to dobře připraveni. Zejména proto, že bude na podzim rozšířena o netrpělivě očekávané sedmimístné SUV EV9, druhý model Kia na elektrické platformě E-GMP.“

Automobilka pokračuje v naplňování svého plánu dosáhnout do roku 2045 uhlíkové neutrality napříč celým svým hodnotovým řetězcem. V rámci principů udržitelnosti to zahrnuje také stále širší využívání recyklovaných materiálů, z nichž Kia již v současnosti vyrábí například sedadla do elektromobilů. V dubnu 2022 proto automobilka podepsala sedmileté globální partnerství s neziskovou organizací The Ocean Cleanup, jež usiluje o vyčištění oceánů od plastů. Kia rovněž upřednostňuje využívání energie z obnovitelných zdrojů, a to nejen ve výrobě, ale i k pohonu elektrických vozidel. Veškeré dobíjení u veřejných dobíjecích stanic prostřednictvím služby Kia Charge je ze 100 % zelenou elektřinou vyrobenou udržitelným způsobem bez emisí.

 

„Zatímco rok 2021 byl ve znamení představení naší nové firemní identity, vloni jsme reálně zahájili transformaci značky v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Podle plánu s názvem ,Roadmap 2030‘ chceme do konce dekády dosáhnout celosvětového prodeje 4 milionů vozidel, z nichž by 1,2 milionu mělo být čistě elektrických. Do roku 2025 proto plánuje Kia investovat převážně do oblasti elektromobility přibližně 340 miliard korun a o dva roky později už chceme mít v nabídce celkem 14 akumulátorových elektromobilů,“ uvedl A. Barna a dodal: „Jsme si však vědomi, že k rozšíření elektromobility samotná nabídka elektrických modelů nestačí. Našim zákazníkům proto nabízíme mimo jiné například dobíjecí karty s 80% pokrytím v sítích největších provozovatelů veřejných dobíjecích stanic v ČR a více než 410 tisíc stanic napříč Evropou včetně IONITY, nebo pomoc s pořízením wallboxů či solárních panelů a na oblast doplňkových služeb se intenzivně zaměříme i letos.“

Z 22 modelů a modelových variant, které Kia v České republice nabízí, má více než polovina již plně nebo částečně elektrický pohon: čtyři čistě elektrická auta, pět plug-in hybridů a tři plné hybridy. Na začátku ledna loňského roku zahájila Kia na českém trhu prodej populárního SUV modelu Kia Sportage v jeho již 5. generaci, jež byla navržena
a vyvinuta speciálně pro evropské zákazníky. K dispozici je v šesti typech motorizací
a vůbec poprvé i jako HEV a PHEV. Dále automobilka zákazníkům nabídla 2. generaci modelu Niro, stejně jako jeho předchůdce je k dispozici s elektrickým, plug-in hybridním
a plně hybridním pohonem. V posledním čtvrtletí zamířila k prvním zákazníkům modernizovaná Kia XCeed a na český trh vstoupil model EV6 GT, nejrychlejší sériově vyráběný elektromobil (z 0 na 100 km/h: 3,5 sekundy, nejvyšší rychlost: 260 km/h) značky Kia.

V ČR roste zájem o SUV a crossovery

Stejně jako v předchozích letech byl i v roce 2022 nejprodávanějším modelem Kia Ceed ve čtyřech karosářských verzích (5 418 kusů; – 3,3 % oproti předcházejícímu roku), která také zahrnuje nízkoemisní verze Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid a XCeed Plug-in Hybrid. Na druhém místě následuje Sportage (2 277 kusů; + 52,4 %). Top 5 doplňují Stonic (907 kusů; – 4,9 %), Rio (823 kusů; – 24,9 %) a Niro (304 kusů; + 74,7 %).

Z pohledu ekologických pohonů prodala Kia na českém trhu téměř třikrát více elektrifikovaných modelů než v roce 2021. Z celkových 698 vozů jich 208 připadlo na akumulátorové elektromobily (BEV), jejichž prodeje tak meziročně stouply téměř čtyřnásobně. V 68 případech šlo o plug-in hybridní (PHEV) vozy a 422 zákazníků si pořídilo vůz s hybridním pohonem (HEV).

 

Zdroj: KIA ČR