SkyActiv-Z: Co Mazda plánuje s novým spalovacím motorem?

Mazda je známá tím, že se snaží jít vlastní cestou i v dnešní době elektrifikace. Ať už se jedná o využití rotačního motoru ve svém hybridním modelu MX-30 R-EV nebo nový prototyp dvourotorového Wankelova motoru, který Mazda nedávno představila světu, Mazda se nebojí jít svým vlastním směrem. A proto nyní, v době kdy velké automobilky přemýšlí nad tím, jak nejlépe elektrifikovat své vozy kvůli evropským normám, Mazda plánuje nový spalovací motor Skyactiv-Z. Co má tato japonská automobilka v plánu?

Hybridní Skyactiv-R (rotační motor)

Nový přírůstek do řady Skyactiv

Pod pojmem Skyactiv najdeme velkou řadu různých motorů, které Mazda vyvíjí a využívá pro své vlastní vozy. Tyto motory při svém uvedení představily nové technologie, které zpravidla jinde nebyly. Plánovaný model Skyactiv-Z má pravděpodobně postupně nahradit na evropském a americkém trhu modely Skyactiv-G, který představil vyšší kompresní poměr a atmosférické plnění, a Skyactiv-X, kterému naopak pomáhá při běhu kompresor a k jehož zapalování je využívána svíčka, díky čemuž motory Skyactiv-X kombinují těch nejlepších vlastností od vznětových a zážehových motorů.

Čím se může pochlubit nový Skyactiv-Z?

Skyactiv-Z je plánovaný zážehový motor, který by měl dorazit nejdříve v roce 2027. Nemáme ještě proto příliš informací, o co se bude jednat. Podle tiskové zprávy by měl tento nový motor využívat technologii Lambda 1, která je zaměřená na superchudé spalování a maximální teplo.  Je to zatím jen teoretická metoda, která pracuje s maximální výtěžností paliva ve vysokých i nízkých otáčkách.

Tato metoda pracuje s tzv. stechiometrickou směsí, v které by měl být perfektní poměr vzduchu a paliva, aby se zabránilo vzniku zbytečných emisí. Díky tomu by měla splňovat i přísnou emisní normu Euro 7 a další budoucí normy, které se mohou časem objevit. Znalosti použité při vývoji tohoto čtyřválce se Mazda chystá zapojit i do stávajících motorů a snížit tak jejich emise v rámci přípravy na nadcházející normu.

Interiér CX-80, nejmodernějšího vozu Mazdy

Emisní norma Euro 7 a spalovací motory

Evropská unie je známá svým důrazem na ekologii a jedním z jejích největších počinů na toto téma jsou známé emisní normy Euro. Díky nim se začalo v Evropě ve velkém přecházet na hybridní a elektrické vozy. V současné době platí Euro 6, která oproti navržené Euro 7 umožňuje při měření emisí využívat faktoru konformity, který umožňoval vyšší rozdíly mezi reálnými emisemi vozu a těmi naměřenými v laboratoři. Ačkoliv se tak samotné emisní limity příliš mezi jednotlivými formami neodlišují, díky vynechání tohoto koeficientu jsou výsledné požadavky o dost přísnější.

Nově se také začne zahrnovat měření emisí z otěrů brzd a pneumatik, čímž se tato norma dotkne i elektromobilů. Kromě pneumatik myslí tato norma na elektromobily i v požadavcích na kapacity baterií. V původním návrhu této normy byly i návrhy na měření v extrémních podmínkách, které ovšem byly vynechány. Tato norma má letos vstoupit v platnost pro osobní automobily, od roku 2027 na nákladní vozy.

Sledujte s námi budoucnost Skyactiv-Z a dalších spalovacích motorů

Ačkoliv jsou nové motory Skyactiv-Z ještě vzdálené, už nyní lze napětě sledovat, jak se emisní normy Evropské unie promítají na náš trh, který zatím elektromobilitě příliš nepropadl. Nové spalovací motory od Mazdy tak představují naději, že spalovacím motorům ještě nezvoní hrana a najde se pro ně místo i v dalších a dalších normách.

Zaujala Vás tato snaha Mazdy o koexistenci ekologie a spalovacích motorů? Pak Vám rádi pomůžeme prozkoumat její modely, které můžete mít už teď, jako je například nejnovější Mazda CX-80 s dieselovým šestiválcem Skyactiv-D nebo jiné modely této japonské automobilky. Naši zkušení prodejci Vám rádi zodpoví všechny otázky o modelech Mazda a pomohou Vám vybrat ten nejlepší model pro Vaše potřeby.

Skyactiv-D v Mazdě CX-80