Japonská automobilka Mazda je známá svými neotřelými nápady a inovacemi, ale když představila hybridní verzi modelu MX-30, mnoho lidí se i přesto podivilo nad neobvyklým řešením motorizace. Rotační Wankelův motor je zpět, ale jen ve formě prodlužovače dojezdu. Jak celé toto řešení funguje?
Jak Wankelův rotační motor funguje?
Rotační motor byl ve své době zajímavou alternativou k běžnému pístovému motoru. Stejně jako v pístovém motoru zde dochází k sání, kompresi, expanzi a výfuku, ovšem místo přímočarého pohybu pístu se rotující trojhranný píst otáčí. Jeho otáčením tak dochází k otevírání a zavírání sacích a výfukových kanálů. Wankelův motor dokáže při nižší váze dosáhnout vyšších otáček a výkonu, i přes menší objem. Při svém uvedením na trh se proto myslelo, že jeho zavedení změní budoucnost spalovacích motorů.
Poprvé od roku 2012
Wankelův motor ovšem provázelo několik nedostatků, jako například vysoká míra opotřebení a vysoká spotřeba, a díky neustále se zpřísňujícím normám Evropské unie se od jeho používání upustilo. Poslední vůz, který rotační motor využil byla Mazda RX-8, jejíž prodej byl ukončen v roce 2012. Tento vůz dokázal vyvinout až neuvěřitelných 241 koní z objemu pouhých 1,3 litru.
Prodloužení dojezdu elektromobilů rotačním motorem
Po více než deseti letech je Wankelův rotační motor zpět v nové Mazdě MX-30 R-EV, kde plní funkci extenderu. V tomto hybridu o výkonu 170 koní pohání vůz kupředu elektromotor, stejně jako u čistě elektrické verze. Rotační motor zde funguje jako generátor elektrické energie, čímž dobíjí akumulátor za jízdy a umožní mu tak delší dojezd až 680 kilometrů s emisemi pouhých 21 gramů na kilometr.
Čeká nás návrat Wankelova motoru díky Mazdě MX-30 R-EV?
Když Mazda oznámila návrat Wankelova motoru, sklidila ve světě motoru překvapené reakce, ať už od těch, kteří tvrdili, že se jedná o originální způsob jak se vypořádat s přísnými normami EU, tak od těch, kteří tvrdí, že Wankelův motor by kvůli své spotřebě měl zůstat minulostí. Mazda opět dokázala, že sází na originalitu místo toho, aby šla s proudem.
Mazda MX-30 R-EV v Auto Jeremiášova
Jak Wankelův motor funguje po deseti letech vývoje za zavřenými dveřmi této automobilky? Co všechno v sobě ještě tento vůz ukrývá? Více informací o tomto revolučních voze najdete na naší produktové kartě vozu Mazda MX-30 R-EV. Také zde můžete nahlédnout do ceníku, nebo si zarezervovat zkušební jízdu, abyste si tento vůz mohli vyzkoušet sami. Přeci jen, nic není na vlastní dojem z jízdy v tomto unikátním voze.